Kas tead kedagi, kellel on diabeet? Õppige ära tundma insuliinišoki märke

diabetesSigns 885478118 770x553

Kas tead kedagi, kellel on diabeet? On oluline teada, kuidas ära tunda insuliinišoki märke, et saaksime vajadusel kiiresti reageerida. Insuliinišokk võib tekkida, kui veresuhkru tase langeb liiga palju ja organism ei saa piisavalt energiat. See võib olla ohtlik olukord, kuid õnneks on olemas mõned selged märgid, mida saab õppida ära tundma. Olge tähelepanelikud ja aidake hoida oma lähedasi turvalisena diabeediga seotud probleemide korral.

Mees kannatab matkamise ajal insuliinišoki käes

Diabeediga elamine nõuab igapäevast valvsust – süsivesikute lugemist, regulaarset treeningut, vere glükoosisisalduse kontrollimist kogu päeva jooksul ja palju muud.

Kuid isegi ennetava lähenemise korral võib tekkida olukordi, kus inimese veresuhkru tase võib langeda ohtlikult madalale (või tõusta ohtlikult kõrgele). Tõsiselt madal veresuhkur võib põhjustada inimese segadust või isegi teadvuse kaotust.

Diabeedihaige sõbra või lähedasena on oluline teada raske hüpoglükeemia tunnuseid juhuks, kui vajate abi.

Insuliinišoki varajased nähud

Diabeedi tõttu ei suuda inimese organism toota piisavalt või üldse insuliini, mis on hormoon, mis võimaldab organismil toidust saadavat glükoosi (suhkrut) muundada ja kütusena kasutada. Seetõttu on nende veresuhkru tase liiga kõrge.

I tüüpi diabeediga inimesed ja mõned II tüüpi diabeediga inimesed võtavad insuliini, et hoida veresuhkru taset ohutul ja madalamal tasemel. Kuid kui keegi ei söö tarbitud insuliinikoguse jaoks piisavalt süsivesikuid või kui ta treenib tavapärasest rohkem ilma insuliiniannust kohandamata, võib tal tekkida liiga madal veresuhkur – seda nimetatakse hüpoglükeemiaks.

Loe rohkem:  Miks jaemüük "teraapia" teeb teid õnnelikumaks?

Märgid nagu värisemine, higistamine, peapööritus, segasus ja kiire südametegevus võivad viidata sellele, et kellelgi on hüpoglükeemia. Ja kui veresuhkru tõstmiseks kiiresti meetmeid ei võeta, võib see areneda raskeks hüpoglükeemiaks (mitteametlikult nimetatakse insuliinišokiks või diabeetiliseks šokiks), mis võib põhjustada:

  • Lihaste nõrkus.
  • Raskused rääkida.
  • Udune nägemine.
  • Segadus.
  • Krambid või krambid.
  • Teadvusetus.

See võib juhtuda 1. või 2. tüüpi diabeediga inimestel ja on eriti keeruline inimestele, kes kogevad nn hüpoglükeemia teadmatust, selgitab diabeedihariduse juht Shannon Knapp.

“Kuna inimestel on diabeet üha kauem ja neil on üha madalam veresuhkru tase, harjub nende keha nii madala tasemega, nii et see ei anna neile tüüpilisi sümptomeid,” ütleb ta.

Võib esineda ka juhtumeid, kus inimesed ei reageeri oma esialgsetele sümptomitele – näiteks ei pruugi väikelapsed oma sümptomeid kirjeldada, mistõttu ei võeta veresuhkru taastamiseks midagi ette. “Seejärel läheb see järjest madalamaks, kuni nad satuvad olukorda, kus nende veresuhkur on nii madal, et nad kaotavad teadvuse,” selgitab Knapp.

Kuidas saate aidata

Mida saate teha, kui olete kunagi koos kellegagi, kellel on raske hüpoglükeemia? Paar asja:

  1. Kui inimene on ärkvel või desorienteeritud, kuid siiski teadvusel, aidake tal leida midagi süüa või juua, mis sisaldab umbes 15 grammi kiiretoimelisi süsivesikuid. Maiustustes, nagu šokolaaditahvlid ja küpsised, on süsivesikuid, kuid need sisaldavad ka rasvu, mis aeglustab süsivesikute imendumist, seega ei sobi need sellesse olukorda ideaalselt. Selle asemel valige:
    • ½ tassi puuviljamahla.
    • Kolm või neli glükoositabletti.
    • Five Life Savers kommid.
  2. Kui isik ei reageeri või muutub teadvusetuks või tal on krambid, helistage 911. Ärge proovige talle midagi süüa anda, sest ta võib sellega lämbuda. Siiski võib neil olla kaasas glükagooni päästekomplekt, mis sisaldab annust süstitavat glükagooni, mis võib tõsta nende veresuhkrut. Kui läheduses pole kedagi, kes on koolitatud kasutama glükagooni päästekomplekti, jääge inimese juurde ja oodake kiirreageerijate saabumist.
Loe rohkem:  Kuidas puhastada oma hambaharja

Knapp ütleb, et FDA poolt hiljuti heaks kiidetud uus glükagooni vorm võib hõlbustada insuliinišoki all kannatavate inimeste abistamist. See on kuiv ninasprei, nii et see ei nõua segamist ega kellelegi süstimist.

Sõbra või lähedasega nende hüpoglükeemiaga seotud kogemustest rääkimine aitab teil olla teadlik ja valmis hädaolukorras vajadusel abistama. Ja kui nende käitumine tundub olevat halb või nad ei tundu hästi, ärge kartke küsida, kas nendega on kõik korras. Kuna madal veresuhkur võib inimese segadusse ajada või eksitada, võivad sõbrad või lähedased olla esimesed, kes mõistavad, et on vaja tegutseda.

Kokkuvõttes on oluline teada, et diabeeti omav inimene võib kogeda insuliinišokki. Selline seisund võib olla eluohtlik, kui seda ei tunta ära ega võeta vajalikke meetmeid. Insuliinišoki sümptomid võivad olla teadvuse häire, higistamine, värisemine või äkiline nõrkus. Seetõttu on oluline õppida ära tundma need märgid, et saaksime aidata oma lähedasi või tuttavaid, kellel on diabeet, vajadusel kiiresti tegutseda. Kes teab, võib-olla saame meiegi kellegi elu päästa.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga